Huisregels Kinderopvang de Tantie`s

Algemeen:

Afspraken over aanmelden van de kinderen:
U kunt uw kind aanmelden d.m.v. het invullen van het inschrijfformulier die u kunt vinden op onze site www.detanties.nl Deze kunt u vervolgens naar ons opsturen en of langs brengen. Hierop volgt een intake gesprek.

Afspraken over parkeren en of fietsen stallen:
U kunt uw auto op verschillende manieren parkeren bij onze opvang. Langs de weg, aan de overkant van de weg en direct naast ons gebouw. Echter is het laatst genoemde alleen voor korte bezoekjes.

Uren doorgeven

Voor ouders met een flexibel contract is het van belang om de uren zo spoedig mogelijk door te geven, wij hanteren 2 weken vooruit plannen. 

Uren ruilen

Dit geldt alleen voor vaste contracten, ruilen mag binnen dezelfde maand en met dagdelen, niet met uurtjes. Dit wel graag op tijd aangeven i.v.m de planning.

Flexibele uren:

Wij hebben naast de vaste contracten ook flexibele. Ouders mogen hierbij 3 maanden spelen met hun uren. Marjan telt maandelijks met de ouders mee alvorens er een kwartaal word afgesloten.

Aan de ouders om dit zelf ook goed in de gaten te houden of hun aantal uren nog passen bij hun opvang. Wij hebben vaste kwartalen beginnend met Januari. Wanneer je halverwege instroomt heb je die maanden nog over van dat kwartaal. Voobeeld. Je meld je kind aan per 01-11.. Dan val je in het kwartaal okt-nov-dec. Aangezien je per 01-11 opvang afneemt heb je alleen nog November en December om je uren weg te zetten.

Eerder gesloten

op de volgende dagen zijn wij om 17.00 gesloten

  • sint maarten
  • sinterklaasavond
  • kerstavond

Toegangsdeuren:

Voor de veiligheid van de kinderen hebben wij een nieuw systeem voor de deuren. Er kan voortaan niemand `zomaar` naar binnen. Wij hebben 2 deuren: 1 voor de BSO en 1 voor de KDV. Deze deuren hebben elk hun eigen bel en worden beantwoord door de desbetreffende groep.

In de ochtend kunnen de kinderen gebracht worden tussen 7.00 uur en 8.00 uur bij de deur van de KDV. Dit geld ook in de middag vanaf 16.45 uur.  Mocht het te lang duren voordat er gereageerd word op de bel dan mag je uiteraard de andere bel proberen.

Halen en brengen

Afspraken over haal en brenggedrag:
Wij hanteren geen vaste breng en haaltijden, om de rust tijdens het brood eten te bewaren hebben we geen haal en breng moment tussen 11.30 en 12.30.  Wel hebben wij een planning die gebaseerd is op de tijden die bij ons bekend zijn, breng daarom je kind niet veel te vroeg mbt aanwezige leidsters en geef onze meiden s’ morgens om 7.00uur even de kans om alles klaar te maken voor de dag.

Mocht het zo zijn dat je later komt, laat ons dit even weten, wij bellen na een half uur om te vragen waar het kind blijft. Lukt het ons na een uur niet om een ouder te pakken te krijgen dan zijn wij verplicht de politie te bellen. Ook als iemand anders het kind komt ophalen moeten wij dit weten anders geven wij het kind niet mee zolang wij de ouder niet hebben gesproken.

Ontbijt

Wij bieden ontbijt aan tot 8.00 uur. Door de bezetting van leidsters en het naar school brengen van de BSO zijn wij niet in staat om kinderen vóór 8.30 uur de fles te geven, mocht uw kind wel een fles moeten dan deze graag thuis geven.

Garderobe

Schoenen:
Om onze vloer in de opvang zo schoon mogelijk te houden, worden er geen schoenen gedragen in de opvang, de schoenen van de kinderen kunnen in de luizenzakken, als het goed is zit er in iedere luizenzak een plastic zakje voor de schoenen zodat de jas schoon blijft mocht dit niet geval zijn vraag dan de leidsters om een nieuwe.

Ouders blijven in de gang!

Vaste plek voor de buggy`s:
Onze opvang biedt niet de ruimte, voor het achter laten van uw buggy.

Maxi- cosi:

Wij zien een toename van babys in onze opvang. Hierdoor neemt het aantal Maxi- cosi`s dat wordt achtergelaten in de gang ook toe. Wij hebben helaas maar een kleine gang, hierdoor is het al snel te vol.

Voor de veiligheid willen we jullie vragen om de Maxi- cosi alleen te laten staan als dit echt noodzakelijk is.

Vluchtdeuren:
Alle deuren met name de vluchtdeuren worden niet geblokkeerd door voorwerpen.

Postvakken:

Ieder kind heeft een eigen postvakje. Willen jullie regelmatig controleren of er iets in het postvakje van uw kind zit? Het kan anders voorkomen dat u bepaalde informatie mist.

Leefruimte

Speelgoed opruimen:
Voor iedere maaltijd en of verandering in dagprogramma wordt er gezamenlijk opgeruimd. Wij hanteren hier vaste plekken voor, zodat kinderen weten waar iets ligt.

Spelen:
Er wordt binnen niet hard gefietst, met speelgoed gegooid en gebotst tegen anderen en of het meubilair. Er wordt alleen in het voorste gedeelte of achter gespeeld, bij de tafels niet, dit is de plek waar we knutselen en eten

Slaapruimte:
Ieder kind heeft zijn eigen haakje bij de slaapkamers waar het lakentje opgehangen wordt na elk slaapmoment. Is het lakentje schoon dan ligt het kind hier de hele week op en op vrijdag worden alle lakentjes gewassen. Mocht het lakentje wel vies geworden zijn dan gaat het meteen in de was. Zo slapen kinderen niet op elkaars lakens.
Temperatuur wordt door de leidsters in de gaten gehouden. Deze ligt tussen de 18 en 20 graden.
We hebben een afzuigsysteem die schone lucht inbrengt en vuile lucht afvoert

Verschoonruimte:
We maken gebruik van een verstelbare commode. Kinderen die kunnen lopen, maken gebruik van het trapje. Kinderen die dusdanig vervuild zijn, kunnen direct worden gewassen en of in bad. Dit is aanwezig op de commode. Na verschoning wassen de leidsters hun handen en maken gebruik van desinfectans. De aankleedkussen wordt dagelijks gereinigd.

Kindertoiletten:
Vanaf 2 jaar gaan wij de kinderen stimuleren om zindelijk te worden, dit in overleg met de ouders. Wij werken met een beloningssysteem, bij elke kleine of grote boodschap mogen kinderen een sticker plakken op hun eigen onderbroekje. Is dit broekje vol met stickers dan mogen ze een kleinigheidje uitzoeken.
Na ieder bezoek wassen de kindjes en de leidsters hun handen.
Toiletten worden dagelijks gereinigd.

Keuken:
Onze keuken is altijd afgeschermd door middel van een hekje.
Kinderen kunnen niet in onze keuken komen.

Buiten terrein:
Kinderen spelen ten alle tijden onder toezicht van een leidster buiten.
Kinderen mogen fietsen op de verharde ondergronden. Dit geld niet voor het grasveld.
Klimtoestellen, glijbanen e.d. staan op het gras.
Losse speeltoestellen gaan in de winter in de schuur.
Er worden geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt.

Handen wassen:

Voor:
Aanraken voedsel
Het eten of helpen met eten.
Wondverzorging

Na:
Hoesten, niezen, snuiten, toiletbezoek, verschonen en afvegen van de billen.
Contact met lichaamsvocht.
Contact met vuile was of afval en andere schoonmaakwerkzaamheden.

Ziekte:

De Tantie`s heeft een Protocol Hygiëne en Gezondheid, in het hoofdstuk “omgaan met zieke kinderen” wordt uitgebreid ingegaan hoe hiermee om te gaan. In de huisregels voor de ouders wordt de ouders gevraagd zieke kinderen of kinderen die een besmettingsgevaar voor anderen kunnen opleveren niet naar de opvang te brengen. Enerzijds omdat het personeel niet adequaat is opgeleid om zieke kinderen te verzorgen en omdat er onvoldoende tijd beschikbaar is voor het verzorgen van een ziek kind en om het welbevinden van het kind zelf, anderzijds omdat in geval van een besmettelijke ziekte het kind de andere kinderen en de leiding kan besmetten.

Denk hierbij aan:

  • Een temperatuur van 38 graden of hoger
  • Diarree
  • Overgeven/ spugen
  • Niet zelfstandig kunnen meedraaien met de groep ( denk hierbij aan alleen maar op schoot willen zitten en of hangerig zijn).
  • Waterpokken ( kinderen zijn weer welkom zodra de pokken zijn ingedroogd, dit i.v.m. de hygiëne)

In geval van ziekte worden de ouders verzocht het kinderdagverblijf hier altijd over te informeren. Indien nodig, zullen wij bij besmettelijke ziektes contact opnemen met de GGD. Zo nodig zullen alle ouders hierover door ons geïnformeerd worden. Op de kinderopvang zal informatie, welke van belang is voor de ouders, op worden gehangen zodat ouders hier alert op kunnen zijn bij hun eigen kind.

Vergeet je kind ook niet weer beter te melden. Dit i.v.m. onze planning.

Deze regels gelden ook voor de BSO, dit is heel belangrijk mbt halen van kinderen van school. Is het kind ziek van school gehaald laat ons dat dan ook weten!!

Zwembadje

Water wordt dagelijks verschoond.
Wij gebruiken geen steenkoud kraanwater. Maar mixen het met lauw water.
Wij gebruiken zwemluiers voor de kleinsten.
Er wordt niet gegeten en of gedronken tijdens het spelen in het zwembadje.
Er wordt alleen met speelgoed gespeeld die geschikt zijn voor water e.d.

Tandenborstels

Wij gebruiken geen tandenborstels op de opvang. Dit vanuit hygiënisch oogpunt.

Temperatuur

Temperatuur in onze leefruimte is 20 graden.
Wanneer er veel zon is, maken wij gebruik van onze zonwering.
Wanneer de temperatuur boven de 25 graden komt, worden de airco’s  ingeschakeld.
Luchtvochtigheid zit tussen de 40% en 60%

Gebruik thermometer

Gebruik hoesjes met vaseline.
Na gebruik reinigen met water en zeep, gebruik ook altijd 70% alcohol om te desinfecteren.

Buiten spelen met mooi weer

De zandbak en zwembad staan ten alle tijden onder het schaduw doek.
Wij smeren de kinderen goed en geregeld in met warm weer.
Gebruik desnoods petjes en of T-shirts met lange mouwen.
Drinken zoveel mogelijk aangeboden wordt met een rietje, hierdoor voorkom dat een bij of wesp in de mond of keel terecht komt.
We geven de kinderen extra te drinken bij hoge temperaturen.

Buiten spelen met koud/slecht weer:

Wij proberen zoveel mogelijk buiten te gaan spelen, alleen bij extreem koud en nat weer blijven we binnen.
Ouders zijn zelf verantwoordelijk dat zij kleding mee geven/aan doen die goed passen bij de weersomstandigheden, zoals sjaal, muts, handschoenen etc.

Washandjes

Na iedere maaltijd maken wij de handjes en mondjes schoon. Dit gebeurd bij ons met washandjes. Ieder kind heeft zijn eigen washandje en wordt na gebruik in de wasmand gelegd.

Verzendlijst ( whatsapp)

Ina en Marjan werken veel met een verzendlijst. Dit gaat via de whatsapp. Met 1 bericht bereik je alle ouders in een keer. Helaas merken wij in de praktijk dat onze berichten niet altijd ontvangen worden. Dit komt waarschijnlijk omdat wij niet in jullie telefoon zijn opgeslagen als contactpersoon. Dit is wel belangrijk, het risico is anders dat er belangrijke informatie gemist word.

KDV:

Groepen KDV:

Wij hebben 2 horizontale groepen

JUT dit is de groep in de leeftijd van 2-4 jaar

JUL dit is de groep in de leeftijd van 0-2 jaar

Crèche boekjes: 

De crèche boekjes worden geschreven tot en met 18 maanden.

Bakken en Tassen:

Ieder kindje die bij ons blijft slapen heeft zijn of haar eigen bak. Deze worden meegenomen in de gang tijdens de overdracht. Hier kunnen de volgende spullen in gelegd worden:

  • Reservekleding
  • Speen, fles en voeding
  • Eigen slaapzak en knuffels.

Als ouder ben je zelf verantwoordelijk dat er voldoende reserve kleding in de bak zit, denk hierbij aan de volgende punten:

  • goede maat van kleding
  • seizoens kleding
  • genoeg ondergoed en broeken voor als ze bezig zijn met zindelijkheidstraining

Luizenzakken:

Ieder kind heeft zijn/ haar eigen luizenzak die voorzien is van naam en plaatje met een dier. Op deze manier herkennen kinderen hun eigen haakje makkelijker, In de luizenzak kunnen de ouders de jassen, vestjes en andere kledingstukken in doen. Ook de schoenen mogen erin. Hiermee voorkomen wij onduidelijkheden en blijft alles bij elkaar.

Warme maaltijd:

Wij bieden de mogelijkheid om tegen een vergoeding van €2,00 per maaltijd uw kind warm te laten eten bij ons. Dit geldt alleen voor kinderen die na 18.00 uur opgehaald worden.

Warm eten ( potjes) Dit kan alleen gegeven worden mits dit kan. In de praktijk is dit namelijk niet altijd haalbaar i.v.m. de flesvoedingen, overdrachten en de planning. 

Drinkbekers:

Ouders hoeven geen eigen drinkbekers mee te nemen. Op beide KDV groepen worden er voor bekers gezorgd. Op de babygroep tot 2 jaar werken wij met rietjesbekers. Op de Peutergroep word al snel geleerd om uit een `gewone` beker te drinken.

Mentorschap:

Alle kinderen van de KDV hebben een mentor toegewezen gekregen. Deze houdt alles bij que afspraken, voortgang, observaties en is het aanspreekpunt voor de desbetreffende ouder. Maar ook voor eventuele instanties als deze betrokken zijn bij het gezin. Om misverstanden en miscommunicatie te voorkomen is het belangrijk dat alleen de mentor op de hoogte word gebracht van eventuele ontwikkelingen en of wijzigingen.

BSO 

Buitenschoolse opvang BSO

Vrije uren doorgeven: als de school dicht is i.v.m studie dag oid, geef dit dan zo spoedig mogelijk door of uw kind wel of niet komt als ze vast zijn en welke tijden dan van toepassing zijn. Wij gaan er niet standaard vanuit dat je kind (eren ) er de hele dag zijn.

Ook is het voor ons belangrijk om te weten als er kinderen zijn die op een andere locatie of tijdstip  opgehaald/ gebracht moeten worden zoals bv Gym. Geef dit door met de tijden.

Luizenzakken

Jullie zijn zelf verantwoordelijk dat er reserve kleding van jullie kind bij de BSO aanwezig is. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Maar ook het dragen van nieuwe/ goede kleding en schoenen kunnen wij niet garanderen dat het niet vies of beschadigd word. Inde luizenzakken is gelegenheid om andere kleren en eventueel schoeisel in te doen.

Uw zoon of dochter bij ons aanmelden?

Wij leiden u graag rond!